
121

Review paper 
UDK 342.8:316.774 “2018” 
DOI 10.7251/SVR2326121B

ANALYSIS OF REPORTING OF PUBLIC 
BROADCASTERS IN B&H DURING THE 
ELECTION CAMPAIGN FOR THE 2018 

GENERAL ELECTIONS

Mladen Bubonjić
Vladan Mihajlović

Mirko Sajić

Abstract: In the last twenty years, we have often witnessed that public broadcasters 
serve political and economic elites more than the interests of citizens. Deviation from 
professional principles and legal norms is especially pronounced in the pre-election 
period, when public broadcasters turn into implicit, but often explicit representatives of 
certain political options. In the paper, the informative program of public broadcasters in 
Bosnia and Herzegovina during the pre-election campaign for the General Elections of 
2018 was processed through the analysis of media content, with the aim of establishing 
whether the reporting of public broadcasters corresponds to the principles of responsible 
and serious journalism.

Keywords: responsible journalism, SMELL test, public broadcasters, General 
elections 2018

INTRODUCTION

Considering that Bosnia and Herzegovina is still a transitional society, 
or has entered the era of post-transitional unconsolidation, depending on 
the theoretical approach, the burden of social disorder, political immaturity 
and democratic lack of enlightenment eats away at this country and its 
citizens almost daily and hinders its “European path”. Ralf Dahrendorf 
(1990) points out that post-communist societies, such as BiH, need six 
months for political change and the formation of a constitution, six years 
for the formation of a democracy based on the rule of law, a parliamentary 
system and political and ideological pluralism, and even sixty years for 

Received: 15.2.2023. 
Acceptance: 14.4.2023.



Journal of Social Sciences and Humanities

122

the formation of a democratic society. If we ignore the war suffering and 
destruction, Bosnia and Herzegovina has nominally passed the first two 
phases, more or less successfully. However, the impression is that the 
third phase, the formation of a democratic society, will be really long.

There is a long way to go from a “hybrid regime”, as the analysts 
of the British The Economist characterized Bosnia and Herzegovina, 
to a stable democracy. “Traveling” should be easier with the efficient 
operation of institutions. One of the most important, in the context of the 
formation of civic awareness of the population, is certainly the public 
service institution. Rade Veljanovski (2005) says that the public service 
was founded by the public, controlled by the public and financed by the 
public. He emphasizes that it is about the broadest social interest that can 
only be fully realized in the cooperation of social forces: the institutions 
of the system and the entire civil society, that is, the citizens themselves 
(Veljanovski, 2005: 21). In this regard, the public service represents a 
significant factor in the democratization of social relations and appears 
as a catalyst for an open society, as Veljanovski points out.

The theory says one thing. However, what about practice? In the last 
twenty years, we have often witnessed that public broadcasters serve 
political and economic elites more than the interests of citizens. Deviation 
from professional principles and legal norms is especially pronounced 
in the pre-election period, when public broadcasters turn into implicit, 
but often explicit representatives of certain political options. Although 
they nominally have equal conditions for political promotion, certain 
political parties and individuals are a little more “equal than others”. Of 
course, “more equal than the others” refers to parties in power that often 
use public broadcasters for political promotion beyond the conditions 
established by law, most often in news broadcasts.

Free media is one of the instruments of civil society that should 
contribute to raising civic awareness. Among the numerous standards 
and criteria of the journalistic profession, objectivity, in the sense of 
not omitting facts, a comprehensive approach to the processing of 
events, highlighting important in relation to unimportant facts and 
honesty towards the public, and impartiality, in the sense of impartiality, 
balance and value neutrality (Čupić, 2010), certainly are one of the most 
important. However, often the same media that should be the “watchdogs 
of democracy” contribute, both consciously and unconsciously, both 
to the ethno-national “trench positions” of political elites, and to the 
preservation of the state of latent antagonism in general (Bubonjić, 2015). 
Editorial policies of B&H media, and therefore public broadcasters, 



 SVAROG  No. 26. May 2023

123

following the line of ethno-political divisions, act in accordance with 
those divisions, while most media are closely connected to certain centers 
of political power (Bašić-Hrvatin, Thompson, and Jusić, 2008). Insisting 
on divisions, political leaders use the media and specific ethno-political 
rhetoric to secure votes and stay in power (Marko, 2011). The use of the 
media to maintain a state of latent intolerance is more than noticeable in 
Bosnia and Herzegovina.

PRINCIPLES OF RESPONSIBLE JOURNALISM

The importance of public broadcaster can be seen in the Law on the 
Public RTV System of BiH, which, in Article 5, regulates the tasks of 
the public broadcasters, points out that the basic task of public RTV 
services is to by placing diverse and credible information, truthfully 
inform the public about political, economic, social, health, cultural, 
educational, scientific, religious, environmental, sports and other events, 
encourage democratic processes, ensure appropriate representation of 
unbiased news and programs about current events, in prime time and 
other times, informative, cultural, artistic, educational, children’s, sports 
and entertainment programs, and that programs of the highest quality 
are available to the public in Bosnia and Herzegovina.

As for the aspects of the Editorial Principles of the Public Broadcasting 
System in BiH, in the General Provisions in paragraph 1.1. it is stated 
that the broadcasters of the Public Radio and Television System in BiH 
serve the public with their programs (...) Their task is to inform citizens, 
but also to facilitate public debates in which the goals and interests of the 
democratic public are profiled. They have an obligation to promote the 
historical and current national, cultural and religious, economic, regional 
and other positively valued characteristics of Bosnia and Herzegovina. 
For their work and overall media activity, these broadcasters are solely 
responsible to the public (...) Public broadcasters are obliged to provide 
diverse and balanced radio and television programs (...) The programs 
will respect the dignity of persons and groups, as well as the peculiarities 
by which they mutually they differ. Public service programs promote 
human rights and democratic freedoms, social justice, tolerance and 
understanding among community members (Editorial Principles of the 
Public Broadcasting System in BiH, General Provisions, paragraph 1.1).

The Law on the Public Radio and Television System of Bosnia and 
Herzegovina states that Public RTV services are obliged to provide a 
program that meets high ethical standards of respect for human life, 



Journal of Social Sciences and Humanities

124

dignity and physical integrity of the person, and the promotion of 
democratic freedoms, social justice and international understanding 
and peace (Law on Public Radio and Television to the system of Bosnia 
and Herzegovina, Article 26, paragraph 1). Furthermore, in the realization 
of the basic programming principles, public RTV services will inform the 
public in a truthful, comprehensive, impartial and timely manner about 
political, economic, educational, scientific, religious, cultural, sports and 
other events in the country and the world (...) all political, economic, 
educational, scientific, religious, cultural and other issues impartially, 
enabling an equal confrontation of different points of view with the aim of 
strengthening the democratic spirit, mutual understanding and tolerance 
(...) to contribute to the respect and promotion of basic human rights and 
freedoms, democratic values and institutions, and improving the culture 
of public dialogue (Law on the Public Radio and Television System of 
Bosnia and Herzegovina, Article 27, paragraph 1, point a) d) f)).

Finally, it is forbidden in the programs to incite and spread national, 
racial or religious hatred and intolerance (...) to incite discrimination 
and hostility towards individuals or groups because of their origin, skin 
color, political belief, religion (Law on the Public Radio and Television 
System of Bosnia and Herzegovina, Article 28, paragraph 1 point a)).

Nominally, most of theses from the Editorial Principles of the Public 
Broadcasting System in Bosnia and Herzegovina, as well as from the Law 
on the Public Radio and Television System of Bosnia and Herzegovina, 
could be said to coincide with the principles of one of the first documents 
that specify the responsibility of the media in the most comprehensive way 
- the report of the Hutchinson Commission for press freedom from 1947. 
Among other things, it is recommended there that credible, complete 
and intelligent reporting of daily news, placed in a context that gives it 
meaning, is desirable, as well as “faithful reflection of the various groups 
that constitute society (Korni, 1999: 98). In the time of transition between 
two value systems in which one is collapsing and the other has not yet 
fully formed (Pavlović, 2011), the media, public broadcasters above all, 
have an increased responsibility for the affirmation of true democratic 
values and principles. They are the ones who should influence the change 
of civic consciousness, so that young, non-ideological, professionally 
educated and communicatively competent people lead us towards the 
global family (Aracki, 2011: 88).

However, it is noticeable that, by directing information, the media 
significantly influence the formation of public opinion. In this way, 
public opinion has a distorted or incomplete picture of the event, and 



 SVAROG  No. 26. May 2023

125

often with irrelevant or secondary information, it moves away from what 
is important, which citizens should have full insight into in order to 
form an opinion. By denying or directing, their views are most often 
wrong, superficial or not formed at all. Without publishing information, 
especially important for general interests in the community, the public 
opinion are manipulated. (Čupić, 2010: 46)

Placing biased, often exclusive and tendentious views that favor one 
side leads to a distortion of the image of the event, and a distorted image 
of the event results in distorted opinions of those for whom such images 
are the main source of knowledge and, ultimately, wrong choices in 
uncertain situations (Kurtić, 2006: 91).

In order for society to be responsible, journalism must also be 
responsible. As far as the principles of responsible journalism are 
concerned, Kovach and Rosenstiel (2007) state that journalism must 
be most loyal to citizens. Then, that journalists must be independent 
from those they write about. Also, journalism must be in the service of 
monitoring the powerful and provide a forum for public criticism. After 
all, the news must be comprehensive and balanced. Bogdanić (2016) 
points out two basic principles of the journalistic paradigm - the principle 
of truthfulness and the principle of responsibility. As for the principle of 
responsibility, he states that this principle has two interrelated aspects. 
The first is the subject of responsibility itself, i.e. what is the responsibility 
of someone who reports the news (...) The second aspect of responsibility 
is contained in the question to whom the journalist is responsible. In the 
paradigm of journalism, these are members of the social community, 
a certain public to whom the medium addresses - readers, viewers, 
listeners. (Bogdanić, 2016: 173)

When it comes to the values of journalism, Caple and Bednarek (2013) 
list, among others, the following categories of news values: size, scale 
or scope of the event; conflict and negativity of events; the positivity 
of the event; the impact, significance or importance of the event to the 
public; the time and proximity of the event; compliance of events with 
cultural values and expectations of the public; the unexpectedness of the 
event; prominence or elite status of persons, countries or organizations; 
factors associated with sensationalism; clarity, conciseness, plainness and 
precision; factors of balance in reporting. In this regard, Bogdanić (2016) 
points out that the values that make up the paradigm of journalism refer to 
three interconnected dimensions of journalistic practice and journalistic 
discourse: relationship to reality, ethical values and journalistic language.



Journal of Social Sciences and Humanities

126

The relationship to reality consists of the following values: timeliness, 
credibility, accuracy, completeness and balance in relation to the event. 
Seismic value consists of editorial values or criteria that are commonly 
used in the selection of newsworthy events: proximity, general social 
interest/public interest, consequence, importance, unpredictability, 
and cultural knowledge or awareness. Finally, journalistic language 
is constituted by description, clarity, precision, connection and 
completeness. (Bogdanić, 2016: 175)

MEDIA IN THE PRE-ELECTION CAMPAIGN

Regarding media reporting during elections, Radojković (2011) 
points out that election cycles in political life are excellent occasions 
for reporting on institutions in the journalistic field. The media should 
not only record the activities of political competitors, and reduce political 
communication to that. They have the right to an independent attitude, 
opposition and criticism of political programs and candidates. On the 
other hand, they also have an unwritten mandate to work for the benefit 
of citizens and their participation in the political process. (Radojković, 
2011: 35) The same author emphasizes that “nepotistic” media have 
lost their independence due to political pressures, secret agreements 
and/or certain privileges, and for that reason he classifies them as 
“outsiders” in relation to political communication. Because, with the 
loss of independence, they can no longer maintain a critical distance 
towards the managers of political communication, political marketing 
and PR, nor perform an analytical-commentary role on their own behalf 
or on behalf of the public. (Radojković, 2011: 36)

Radojković’s thoughts regarding the potential causes of control and 
dominance of the political establishment in political communication 
are also interesting. First of all, he points out that due to the remnants 
of state ownership in the national media, this gives the government the 
right to appoint management boards, and these the chief and responsible 
editors in the publicly owned media. By government, Radojković means 
the political parties that formed them through their agreements and 
bargaining. Also, instead of provoking media attention on topics about 
the common good, Radojković points out that the political establishment 
deals with provoking topics that smear and discredit competitors in the 
political game. Unlike true democratic orders, in societies in transition or 
post-transition societies, the media are not the real initiators of negative 
publicity as a moral punishment for irresponsible individuals and 



 SVAROG  No. 26. May 2023

127

institutions (Radojković, 2011: 37). After all, the political establishment 
is increasingly using the strategy of avoiding dialogical political 
communication. First of all, as Radojković points out, by suppressing 
problems by moving debates from the main stage (to conferences, round 
tables, etc.), especially when the initiative comes from the civil sector. 
Also, by moving from conflicts about facts to conflicts about principles. 
That’s why the public is just disgusted, and more and more citizens are 
minding their own business. Participatory are only those who secure 
their existence through the party card, as well as the controlled youth 
of the party. They can act publicly, carry out actions, put up posters, 
volunteer on the Internet and social networks, and thus strengthen 
political communication in favor of their party. However, all this is “quasi 
participation”, because the interest of such apparently active citizens is 
completely different. (Radojković, 2011: 37)

As for the election campaign, for example in Germany, public 
television stations are obliged to broadcast election commercials of 
political parties without compensation. At the beginning of the pre-
election campaign, political parties are allocated a certain number of 
slots for broadcasting, in accordance with their political importance. 
These commercials are not broadcast in advertising blocks, but in the 
main evening slot, often in the news. The exact term for individual parties 
is determined according to the principle of the dice. Therefore, it can 
certainly happen that even exotic, small parties broadcast their video 
in the best time slot, and thus reach a significant number of viewers. 
(Shulz, 2011: 92) 

Taking into account that television still plays a large role in the “media 
sky” and that for voters it represents the most used source of information 
during the election campaign, as pointed out by Schulz (2011), the reach 
and potential of television makes it particularly attractive for campaign 
management. But also potentially dangerous, taking into account the 
possibility of manipulation. A political campaign can relatively easily 
instrumentalize and direct current reporting. Television news draws only 
the most salient events of the day; several events that have a high news 
value in the field of reporting, primarily those that are manifested through 
striking images, actions of people, “faces that speak” and controversies 
and conflicts. (Shulz, 2011: 101)

The results of public opinion polls play a significant role in pre-
election campaigns. So, for example, in the election campaign for the 
German Bundestag in 2009, the four major German television stations 
presented the results of election polls 48 times in their news programs, 



Journal of Social Sciences and Humanities

128

devoting 160 minutes to it (Shulz, 2011). The same author emphasizes 
that polls are not only used to determine the current outcome of the race. 
They also have an instrumental function. They can serve the parties to 
direct the public’s attention to results that are favorable to them - in the 
hope that they will thus improve their electoral chances. They serve the 
media as a means to increase the value of the news they broadcast during 
election reporting, and thus as a way to increase attention and interest, 
primarily among apolitical readers, that is, viewers. (Shulz, 2011: 106)

Parties in power tend to steer issues and events. The party that is 
currently in power enjoys an advantage from the very beginning and since 
it influences daily political events. She can create events and time them 
at favorable times. In addition, the media naturally focus their attention 
on the executive, because status and power are important factors for 
news. (Shulz, 2011: 108)

It is clear that the media provide voters with a “window to the world” 
through which they can observe events during the election campaign. 
Therefore, the media image of the pre-election campaign is also an 
indicator of what representations the voters will receive about it, what 
information about programs and candidates, topics and personalities will 
be available to them and what influences they will be exposed to, as stated 
by Shultz (Shultz, 2011). Otherwise, the media also have the function of 
means of advertising, through which the election messages of parties and 
candidates are distributed, and indirectly, among other things, so that 
the motives of advertisements become the subject of reporting (Shultz, 
2011: 110). However, the media do not see themselves only as neutral 
presenters of the pre-election campaign, but also as active participants 
in the process of political will formation. This stems from their public 
engagement, which not only assigns them the function of informing, 
but also the function of participating in shaping opinions, among other 
things, by articulating approval and criticism. The media are, therefore, 
actors with their own interests in the election campaign. Therefore, it is 
completely legitimate for them to favor a party(s). In most democracies, 
valid journalistic codes and legal regulations require them, after all, to 
adhere to the principle of distinguishing news from commentary. (Shultz, 
2011: 110) Thus, it is not uncommon for the media to take sides, even 
in more developed democracies, but in their case news and commentary 
are clearly separated.

Regarding the share of items with election content in news broadcasts, 
as an example, we cite the elections for the German Bundestag in 1980, 
when the share of items with election-related content in all television 



 SVAROG  No. 26. May 2023

129

news was 10%. Contributions with electoral content during the 2005 
and 2009 Bundestag elections more than doubled, as stated by Shultz 
(Shultz, 2011). The same author points out that the results of the research 
indicate an increasing echo of the German parliamentary elections in 
the news, especially since recently, while on the other hand, in Great 
Britain, there has been a decline in the attention paid to the elections by 
the media since the beginning of the nineties. However, a more important 
segment in the context of coverage with election content is how the media 
distributes its attention to individual parties, especially to candidates 
for the highest positions in the government, than how much attention is 
paid to the campaign in general. Shultz (2011) points out that the media 
presence of politicians and parties is very different. First of all, it depends 
on the political importance of the parties, on what position they have 
with regard to the election results, and then on the political “weight” 
and popularity of politicians. The most attention is paid to the leading 
politicians from the strongest parties, and primarily to the candidates 
for chancellor. (Shultz, 2011: 112) The same author cites the results of 
research in Germany that point out that politicians who are currently in 
office enjoy an advantage in terms of the amount of attention paid to 
them, compared to their opponents.

As for the attention paid by the media to political subjects, Shultz 
(2011) points out that politically balanced reporting is expected from 
German television, and public broadcasters are even legally obliged to 
do so. This is generally interpreted as equal attention to political camps 
or more precisely as “balanced diversity”, as the same author points out. 
Similar regulations exist in a number of countries. For example, in Great 
Britain, the “stopwatch balance” principle applies, i.e. strictly balanced 
reporting on large parties. However, analyzes of media content show 
that news content in reality deviates from balanced reporting (Deacon, 
Wring, Golding, 2006).

When it comes to the positioning of topics in the news program during 
the pre-election campaign, the media and political parties “fight” for 
dominance. Analyzing the Swedish parliamentary elections of 1979, 
Asp (1983) found that the topics covered by the media corresponded 
more to the topics that were a priority from the point of view of the 
voters than to the topics that were of importance to the parties. Overall, 
the results were in favor of the fact that greater defining power is in the 
hands of the media than in the hands of the parties. On the other hand, 
Semetko (1991), analyzing the British parliamentary elections of 1983, 
found a greater match between the topics defined by the parties and those 



Journal of Social Sciences and Humanities

130

covered by the media, which could be interpreted as a sign of greater 
discretionary defining power of the parties in Great Britain. However, 
studies of the British parliamentary elections in the past decades indicate 
that the parties lost their power there and left the positioning of topics 
in the news program during the election campaign to the media. Shultz 
(2011) draws the conclusion that the topics covered in the media during 
the election campaign in Western Europe are less directed towards the 
topics that the parties consider to be a priority and are more aligned 
with how the events during the campaign are ranked according to their 
informational value, and thus according to the criteria for attracting 
the attention of a wide audience, that is, the majority of voters (Shultz, 
2011: 115).

An important segment in the analysis of media reporting during 
the pre-election campaign is the evaluation of topics as well as their 
placement in a specific framework. That frame, or “framing” in this 
context, means the chosen perspective of observing the problem and the 
thematic aspects that are emphasized, as stated by Shultz (Shultz, 2011). 
As far as the evaluation of topics is concerned, depending on their basic 
political orientations, the government or the opposition can be presented 
in a favorable or unfavorable light. By doing thematic framing (framing), 
some media violate the norms of objectivity in journalism. As actors with 
their own interests, they try to influence the formation of opinions during 
the election campaign because they direct the framing-reporting to one 
party-political side, in a way that is hardly noticeable to the voters. 
(Shultz, 2011: 117, 118)

Taking into account that television is the “queen of all media”, frequent 
presence on television enhances the recognition of candidates. And that 
is a prerequisite for voters to get an idea of his ability and personality. 
Taylor and Fisk (Taylor, Fiske, 1979) recognized the “Top-of-the-head-
phenomenon” which explains how mere presence on television can bring 
a politician advantages, especially in elections. This phenomenon shows 
that value judgments are not formed primarily on the basis of a systematic 
weighing of all relevant information, but spontaneously, on the basis of 
the freshest and most easily accessible impressions and memories. The 
more prominently the candidate is present on television, the greater the 
chance that he will be present in the image of voters and be taken into 
consideration as a relevant alternative when they decide who to vote for. 
(Shultz, 2011: 118) Thus, we can see that the tendency for overemphasized 
presence on television in order to promote the recognition of candidates 
is not only present in transitional societies such as ours, but represents 



 SVAROG  No. 26. May 2023

131

a general tendency. However, the media, especially public services, are 
not obliged to follow these tendencies and efforts of politicians to be 
present on television and to give them space and attention.

The same author points out that the presence in the media is an 
expression of the political power and familiarity of the candidate. 
Television, even more than other media, is managed according to the 
status of the news factor, and concentrates its attention on a small number 
of leading and well-known politicians. This results in an attention bonus, 
which is enjoyed by the candidate who is the current holder of the state 
office (also called “service bonus” or “office bonus”). The “service 
bonus” leads to the fact that many voters have their own idea of the 
holder of the state office even before the start of the election campaign, 
while the opponent’s image has yet to be developed. (Shultz, 2011: 119)

RESEARCH DESIGN WITH 
METHODOLOGICAL ASPECTS

Through the analysis of media content, we processed the informative 
program of public services during the pre-election campaign. With the 
help of McManus’ SMELL test (McManus, 2012) and based on the 
analysis of journalism (Bogdanić, 2016), we tried to establish whether 
the reporting of public broadcasters corresponds to the principles of 
responsible and serious journalism. We analyzed the central news of 
public broadcasters in BiH (Dnevnik 2 on BHTV at 7 p.m., Dnevnik 2 
on RTRS at 7:30 p.m. and Dnevnik 2 on FTV at 7:30 p.m.) during the 
election campaign period. We analyzed the central news because they are 
broadcast in “prime time”, that is, in the time when the largest number 
of people watch television and news shows, so that they can have the 
greatest impact on the population. 

Referring to McManus’ SMELL test, in the analysis we tried to 
establish who provides the information in order to establish whether 
the media (journalist) or the source in the text knows what it is talking 
about (is it relevant). Then, what is the motive of the media and sources 
of information to share it with the public. Also, whether the content 
primarily informs, persuades or entertains.

Otherwise, the content it informs presents verifiable facts and specific 
observations. Each assumption or fact is attributed to a precisely defined 
source. The source practices fairness, that is, presents information 
impartially and represents all parties involved in the problem. Those who 
inform prefer a “grey” view of the world, they do not observe it in extreme 



Journal of Social Sciences and Humanities

132

positions (black and white). No overgeneralizations, no judgments and 
no calls to action. On the other hand, unprincipled persuasion always 
involves some form of manipulation or lack of relevant facts. The tonality 
of the information is more emotional than logical, the sentences are in 
the form of slogans with strong calls to action (Vukojević, 2014).

Furthermore, we sought to determine whether there was any 
evidence to support the claims made in the features. Also, does the news 
or information make sense? Are the generalizations and conclusions 
correctly drawn? Are the conclusions compatible with what is already 
known? We tried to see if there were any relevant facts that were omitted, 
and if all participants were given the opportunity to express their views. 
In addition, we checked whether the standards of timeliness, accuracy, 
completeness and balance were met in the features. Also, when selecting 
the events listed in the features, were the criteria of proximity to the event 
in relation to the target public, then general social interest, the possibility 
of reacting to the event being reported on, importance, etc., respected? We 
tried to determine whether journalists express impressions, metaphors and 
qualifications. Also, whether and to what extent there is political influence 
on the information program. In other words, are there explicit or implicit 
examples of political control of public services. Finally, whether there 
is separation or abuse of public functions in the context of reporting by 
public services in the pre-election campaign. Through the analysis, we 
tried to establish whether and to what extent the politicians in power use 
the information program for political promotion.

It is necessary to mention that we did not include all features in 
the analysis (especially in the central news on RTRS). It was not so 
important for us to respect the quantitative aspect of the analysis, that 
is, to accurately determine the share of election content in the central-
information programs of public broadcasters. It was more important for 
us to see the matrix in the reporting and analyze the discourse. Also, to 
recognize whether the principles of responsible and serious journalism 
have been respected.

During the analysis, we noticed certain tendencies in reporting, which 
we marked with the following terms:

− Value-neutral content: a stance that does not take sides in a conflict, 
corresponds to objective reporting;

− Balancedness: represents relative impartiality or neutrality in 
describing events and phenomena, assumes a multifaceted and 
measured description, aims to portray the image of the phenomenon 
or event as faithfully and comprehensively as possible, using as 



 SVAROG  No. 26. May 2023

133

many data, sources and statements as necessary (Bogdanić, 2016: 
180, 181);

− One-sidedness and partiality: the opposite of balance, representing 
only one side, either critical or affirmative, subjective evaluation 
of events, phenomena or people;

− Tendency: steering in a particular direction, aiming at a particular 
goal, deliberately, with a particular aspiration, having a hidden 
aspiration (Вујаклија, 1996);

− Explicit mention of election content: direct mention of choice in 
any context, either critically or affirmatively;

− Implicit mention of election content: content in the features in 
which the elections are not mentioned at all, but based on the 
approach and discourse, an implicit conclusion can be drawn that 
the hidden motive is to connect with the elections and political 
subjects, most often in the affirmative;

− Concealed political promotion: it is connected with the implicit 
indication of election content, an affirmative description of events, 
phenomena, people or political entities in which individuals or 
groups are glorified and given credit for certain activities;

− Hidden persuasion: content in the features that does not inform but 
tries to implicitly convince viewers of something - values, political 
program, to create a positive perception of political subjects and 
the like, implies a certain form of manipulation or lack of relevant 
facts;

− Informative content in the feature: verifiable facts are presented, 
each assumption or fact is attributed to a precisely defined 
source that represents the unbiased presentation of information 
and all parties involved in the problem, there are no excessive 
generalizations and judgments;

− Political PR and political marketing: "selling of political ideas" 
conveyed by the media, the media are at the service of political 
subjects and follow their activities, appearances in public, spread 
their ideas and represent their interests;

− Expression of impressions, qualification and characterization of 
phenomena: expression of personal observations, assumptions, 
judgments, evaluations and conclusions, exaggerations, 
stereotypes and clichés are used, they are usually colored and 
biased, metaphorical meanings are often conveyed, inflammatory 
and derogatory words are used;



Journal of Social Sciences and Humanities

134

− Spin, manipulation and propaganda: skilful management of topics, 
making tricks, using data, events and statements for the purpose 
of deceiving, cheating, leading to wrong conclusions and wrong 
opinions, trying to influence the broadest layers of the population 
by spreading ideas and representing the interests of a certain option 
(Вујаклија, 1996), distortion of facts to present people or events 
as better than they are or as they are not at all;

− Affirmative feature: content in an feature that elevates and creates 
a positive image of a person or event, often more than it really is, 
an elevation above mediocrity;

− Politicization of an event: giving a political character to an event, 
especially by the force of God, without good intentions (Вујаклија, 
1996), presenting an event through the prism of politics, imbuing 
the event with politics;

− Pseudo event: staged, purposefully created events that have media 
attractiveness in order to ensure publicity, are created only to 
ensure publicity, are organized only to be covered and recorded 
by the media.

We compared the obtained results with examples from developed 
democratic countries, such as Germany, whose broadcasting system is, 
according to Veljanovski (2005), one of the most developed in Europe. 
In this way, we established whether and to what extent public services 
in BiH lag behind public broadcasters in Western Europe in terms of 
compliance with professional and legal norms related to reporting in 
pre-election campaigns..

DISCUSSION

Although the focus of our research was not a quantitative analysis 
of the centra lnews, we cannot help but notice that the centra lnews on 
RTRS during the election campaign lasted on average five minutes longer 
than the central news on FTV and BHRT. The average length of central 
news on RTRS is 32 minutes, and on FTV and BHRT 27 minutes, which 
is almost 20% less compared to central news on RTRS. The shortest 
central news on RTRS (27:48) lasted as long as the central news on 
FTV and BHRT on average. The longest central news on RTRS lasted 
37 minutes and 46 seconds. On the other hand, the shortest central news 
on BHRT lasted 22 minutes and 56 seconds, while the shortest central 
news on FTV lasted 25 minutes and 15 seconds. The longest central news 



 SVAROG  No. 26. May 2023

135

on FTV lasted 29 minutes and 37 seconds, and on BHRT 46 minutes, 
which represents a significant deviation from the average. However, 
if we ignore that central news, which was broadcast on the last day of 
the election campaign before the election silence, in which 13 minutes 
of content with explicit election content was broadcast, along with an 
almost six-minute interview, the longest central news on BHRT lasted 
33 minutes and 37 seconds. As for deviations from the average length 
of the central news, on RTRS the central news differed by 10 minutes 
(shortest central news 27:48 – average 32:00 – longest central news 
37:46), on FTV by four minutes (25:15 – 27:00 – 29:37), and on BHRT 
even 24 minutes, if we also take into account the central news of the last 
day of the election campaign (22:56 – 27:00 – 46:00). If we ignore that 
central news, the deviation from the average length of the central news 
at BHRT lasted slightly less than 11 minutes (22:56 – 27:00 – 33:37), 
which again represents the biggest deviation.

As far as the share of election content in the central news is concerned, 
RTRS had the fewest items with explicit election content. However, 
on RTRS, contributions with implicit election content (covert political 
promotion and covert persuasion) were present to the greatest extent. 
On the other hand, on FTV and BHRT, almost all programs related 
to the elections had explicit content, while a negligible percentage of 
programs with implicit election content (disguised political promotion 
and hidden persuasion) were recorded. Overall, features on RTRS that 
could be explicitly or implicitly linked to the elections made up the vast 
majority of the central news, often more than half and often almost a 
two-thirds majority. On the other hand, features with optional content 
on FTV and BHRT rarely exceeded a quarter or a third of the central 
news, and on a couple of occasions they were not recorded at all. Thus, 
RTRS was dominated by election topics, less often explicitly and more 
often implicitly, while FTV and BHRT were dominated by other topics 
that could not be linked to elections.

Taking into account that the maximum length of time for almost every 
item on television news is two minutes (Melit, 1995), we noticed that 
the items on RTRS lasted longer not only in relation to that maximum, 
but also in relation to the length of the items in central news on FTV and 
BHRT. Almost all the features on RTRS that were the subject of analysis 
exceeded two minutes, often three minutes, and it used to happen that the 
features lasted even four or five minutes. On the other hand, the programs 
on FTV and BHRT averaged two minutes, with occasional deviations 
when they lasted longer than two minutes.



Journal of Social Sciences and Humanities

136

As for the qualitative analysis, which was the focus of our research, 
we observed certain tendencies and recognized a kind of reporting matrix 
during the pre-election campaign, above all when it comes to RTRS.

Although Article 3 of the Law on Radio-Television of the Republic of 
Srpska states that RTRS is a public company and that it is independent 
in performing its activities, has editorial independence and institutional 
autonomy, as stated in Article 8, it seems that Article 4 still prevailed, who 
says that the founder of RTRS is Republika Srpska. The state still has a 
strong role in RTRS, which we can relate to Radojković's (2011) statement, 
which, in the context of potential causes of control and dominance of the 
political establishment in political communication, points out that due 
to the remains of state ownership in the national media, this gives the 
government the right to appoint management boards, and these editors-
in-chief and responsible editors in the media in public ownership, who in 
turn edit the program according to the will of the political establishment. 
In this regard, although RTRS is nominally a public media and should 
be owned by all citizens, it seems that the remnants of an undemocratic 
organization and value system are still present and very strong so that 
we can freely characterize RTRS as a de facto state media.

We can prove this statement by simply looking at the selection of 
topics, events and personalities that dominate the features in the RTRS 
news program. There were almost no features in the central news of the 
RTRS during the pre-election campaign, which, most often explicitly, 
did not mention the representatives of the authorities in the RS, above 
all Milorad Dodik and Željka Cvijanović. Also, Dragan Bogdanić and 
Dragan Lukač were often in the focus of features in the central news. It 
is important to note that government representatives who perform some 
of the most important functions (president, prime minister, ministers) 
were mentioned in the features, although there was often no need for 
this, because their function could not be linked to the event in any way 
(e.g. when the women's volleyball team of Serbia visited Banja Luka, 
the statement of Željka Cvijanović is taken even though she has nothing 
to do with volleyball, sports or the Serbian national team). Also, RTRS 
often followed pseudo-events such as ceremonial cutting of ribbons 
and opening of buildings, laying of foundation stones or officialization 
of the start of construction of a building, at which politicians were 
present. Pseudo events are otherwise legitimate from the point of view 
of political subjects because they serve their promotion. However, the 
media, and especially public broadcasters, are not obliged to report on 
those events and thus promote political entities. As far as the pseudo 



 SVAROG  No. 26. May 2023

137

events themselves are concerned, the focus has always shifted from the 
event to the politician, which leads us to the conclusion that the events 
were organized to promote politicians, and that RTRS wholeheartedly 
supported all of this and positioned itself as a public mouthpiece of the 
authorities in presenting their activities.

Unlike e.g. in Germany, where during the election campaign and 
small parties, often in news programs, have the opportunity to present 
themselves to the public, RTRS's news program mainly broadcasts 
information related to the activities of government representatives. 
Furthermore, in connection with the instrumentalization and extraction 
of only the most striking events, the danger is the tendency of the 
media to present only one political option, as is the case with RTRS 
and the presentation of the activities of the ruling coalition. The media 
normally pay more attention to the activities of the representatives of the 
government because they perform more responsible functions in society 
than the representatives of the opposition and because by the nature of 
their work they are much more aware of state and social activities. This 
tendency is particularly pronounced in RTRS and is widely used by the 
ruling coalition in Republika Srpska led by SNSD. Otherwise, while 
during the management of the pre-election campaign the ruling party 
enjoys the advantage brought by its current mandate, as pointed out by 
Schulz (2011), the challenger's campaign implies much greater efforts 
to achieve resonance in the media, which was also visible at RTRS. 
Moreover, the opposition was not only not evenly represented, but was 
often attacked, proscribed and stigmatized, not only by representatives 
of the government but also by journalists, thus RTRS openly placed itself 
at the service of a political option and became its advocate and promoter.

On the other hand, in the features in central news on FTV and BHRT, 
no open political promotion of representatives of the government at any 
level in BiH could be noticed. With the exception of a couple of examples 
(laying the foundation stone for a building with social apartments in 
Šionica near Srebrenik when the mayor of the municipality is being 
promoted), FTV and BHRT reported in an impartial, balanced and 
deontologically adequate manner. Often in the features on FTV and 
BHRT, a critical attitude dominated. But unlike the RTRS, which 
directed its criticism exclusively towards the opposition in the RS and 
the ruling coalition at the BiH level, the criticism on FTV and BHRT was 
directed towards all political subjects, without exception. In the reports 
on FTV and BHRT, on a couple of occasions it was possible to notice 
hidden persuasion, but without covert political promotion (for example, 



Journal of Social Sciences and Humanities

138

the report on the all-day protest of the "Justice for David" group on 
September 25). On the other hand, in almost every feature on RTRS in 
which election content was implicitly mentioned, one could see covert 
political promotion as well as covert persuasion. The role and importance 
of politicians in an event, in the activities of the government and the like 
were emphasized.

Contributions in the central news on FTV and BHRT were value-neutral, 
in contrast to RTRS, where more than open advocacy of one political 
option was observed. Also, in the features in the RTRS central news, one 
could often see the use of inadequate argumentation (e.g. argumentum 
ad populum, that is, the conclusion that something is true by pointing out 
that people agree with us; argumentum ad numerum - the conclusion that 
something is true because which most people think is true; argumentum 
ad nauseam - something becomes true if it is repeated long enough; 
argumentum ad ignorantiam - the claim that something is true because 
the contrary has not been proven; argumentum ad odium - an attempt to 
gain favor for one's claim by exploiting existing sentiments bitterness, 
spite or rejoicing over someone else's misfortune, that is, an attempt to 
influence emotions by connecting the object of hatred with the opposite 
of our arguments; circulus in demonstrando - "circular argumentation" 
is present when someone uses what he is trying to prove as part of the 
evidence; argumentum ad verecundiam - "argument from awe" is a logical 
fallacy that occurs when a conclusion is considered correct only because it 
is supported by some authority, usually of questionable expertise or outside 
the field of the topic in question; petitio principii - "assuming a proposition" 
is a logical error that occurs when an unproven proposition is used as if it 
were proven and therefore taken as a premise; argumentum ad metum – 
wrong argumentation in which a person tries to create support for his idea 
by trying to increase fear of the alternative (Stojadinović, 2014), otherwise 
most of the logical errors, i.e. inadequate argumentation was observed in 
the features about alleged foreign agents and "domestic traitors") .

In almost every RTRS central news, contributions were broadcast 
that essentially resembled political marketing, that is, political PR. RTRS 
teams reporting from the event paid more attention to the politicians 
than the event (for example, when they reported on the celebration of 
the centenary of the breakthrough of the Thessaloniki front, after stating 
the technical details, they quickly shifted their focus to Željka Cvijanović 
- how she met with church dignitaries before the celebration, how they 
organized a lunch in her honor, how she makes a statement and the like). 
In connection with monitoring the activities of politicians, a tendency 



 SVAROG  No. 26. May 2023

139

to politicize events could be observed at RTRS. In addition to following 
pseudo events and taking statements from politicians, it is noticeable that 
they favored and highlighted politicians at almost all events, even those 
that were not organized by political entities, at least not officially. There 
were no events (from economy and medicine, through sports to culture) 
where a statement was not taken from politicians, even when their domain 
of activity could not be linked to the event (e.g. during the opening of 
the ethnic house in Sitnica na Manjača when a statement is taken from 
Nikola Špirić even though he has nothing to do with rural tourism), or 
even when they were not responsible for the event at all (e.g. during 
the opening of a children's dental clinic in Dragočaj near Banjaluka, a 
statement is taken from Igor Radojičić even though he emphasizes that 
for the opening of the clinic, the Banja Luka Health Center is responsible, 
not the City of Banja Luka). 

On the other hand, the features in the central news on FTV and 
BHRT did not take the form of political PR. Also, with the exception of 
a couple of cases (e.g. laying the foundation stone for a building with 
social housing in Šionica near Srebrenik), FTV and BHRT did not report 
on pseudo events at all. Unlike RTRS, there were no reports on FTV 
and BHRT that followed the activities of politicians. Even when they 
reported from an event where politicians were present (e.g. the opening of 
a forensic laboratory when Dragan Mektić was present or the session of 
the UN General Assembly where Bakir Izetbegović was present), they did 
not take statements from politicians, or those statements were short and 
general. Also, in the statements of politicians at the RTRS, the role and 
importance of the authorities in the RS were almost always emphasized 
(what they did, what they are doing for the benefit of the RS, how they 
fight against "foreign enemies and domestic traitors" and the like), 
the importance was also emphasized individuals (when the politicians 
themselves, e.g. Milorad Dodik or Željka Cvijanović, emphasize their 
role in "preserving the stability of the RS", "economic prosperity of the 
RS", "fighting against the enemies of the RS" and the like). 

As for the shots in the reports, unlike RTRS, whose reports are 
dominated by shots of politicians (how they approach objects, how they 
shake hands, how they welcome them, how they see them off, how 
they talk to citizens, children or workers, how they give speeches, how 
cutting the ceremonial ribbons, laying the foundation stone and the like), 
in the programs on FTV and BHRT, shots with politicians were kept to 
a minimum. As an example of a different approach in reporting from 
the event, we can cite a report on the ceremonial commissioning of 



Journal of Social Sciences and Humanities

140

the "Bočac 2" hydroelectric plant. Namely, at the RTRS, in addition to 
technical details and stating the importance for the local community, 
the focus was quickly shifted to politicians. Thus, shots with politicians, 
their speeches at the opening, their statements to the media and the like 
dominated the section. On the other hand, at BHRT, the focus is on 
technical details and significance for the local community, without 
emphasizing the role of politicians in the event.

Features on RTRS were often tendentious and one-sided, full of 
impressions. Journalists favored representatives of the authorities 
in the RS while attacking the opposition in the RS, representatives 
of joint authorities at the BiH level (with the exception of HDZ BiH 
representatives), as well as Western statesmen and ambassadors (with 
the exception of Donald Trump). In the reports on FTV and BHRT, no 
open attack on political subjects could be observed. Even when they 
reported critically, one could see that they were trying to use an unbiased 
and balanced approach. 

As far as the presentation of impressions is concerned, "colored language" 
was used to a significant extent in the features on RTRS, especially on the 
topic of the protests of the "Justice for David" group, alleged interference 
by Western countries and embassies, and the work of joint institutions at 
the BiH level. Journalists at RTRS often expressed views, impressions, as 
well as qualifications and characterizations of events and persons, which 
largely coincided with the views of the ruling coalition in the RS, primarily 
the SNSD. This was especially expressed in the features concerning the 
alleged interference of Western countries in the electoral process in Bosnia 
and Herzegovina, then in the features in which the usual discursive matrix 
about "ours and theirs", i.e. about patriots and traitors, was cited, also when 
reporting on the successes of the current authorities in the RS, as well as 
about the protest of the group "Justice for David". On the other hand, in 
the features on FTV and BHRT, it was not possible to clearly recognize 
the narrative of political parties that glorify the government, either at the 
entity or state level, or that attack political opponents.

In addition to examples of inadequate argumentation, political 
marketing, unbalanced approach, hidden persuasion and presentation of 
impressions, features that can be identified as manipulation and spin were 
also broadcast on RTRS. They could most often be seen in features on 
the topic of the alleged interference of Western countries in the elections 
in Bosnia and Herzegovina, as well as in the case of the protest of the 
"Justice for David" group. In both cases, it was more than obvious that 
they served to spread fear and hatred, both towards the West and BiH, 



 SVAROG  No. 26. May 2023

141

but also towards anyone from the RS who does not think the same way 
as the ruling party. Moreover, the spread of fear and hatred was often 
not hidden and implicit, but openly and clearly directed at the target 
subjects - the West, BiH, the opposition in the RS. On that occasion, the 
writings of web sites and „portaloids“ from Serbia were transmitted, the 
texts of which could be seen as a "school example" of unprofessional 
journalism: construction of events that is largely untrue, unverified and 
unknown sources, stating positions as fact, one-sided approach, lack of 
evidence and the like. On the other hand, the reports on FTV and BHRT 
did not record examples of manipulation and spin, as well as reports in 
which the spread of fear and hatred is present.

CONCLUSION

Summarizing the results of the analysis of the features in the central 
news of public broadcasters during the pre-election campaign that 
explicitly or implicitly touched on election topics, we could not escape the 
impression that RTRS almost completely violated the rules of responsible 
journalism. Everything that the theory dictates, all the rules of responsible 
and serious journalism, all ethical principles, seem to have been quite 
freely interpreted and widely understood by the journalists and editors at 
RTRS. In addition, the content of the features often deviated from the legal 
norms regarding program principles as well as the principles of the RTRS 
Statute. Features in RTRS central news were most often unbalanced, 
biased, one-sided and tendentious, and manipulation and spin could be 
recognized in some features. Although journalists are not expected to 
be only "microphone holders", journalists at RTRS often exceeded the 
limits of local criticism and used discourse inappropriate to the principles 
of responsible journalism. Colored language was used, journalists often 
crossed the line of decency, aggressively and often offensively attacked 
political opponents of the ruling coalition in the RS, as well as anyone 
who opposes the authorities in the RS and thinks differently. Also, the 
authors of the features used excessive generalizations, qualifications and 
characterizations. They often presented inappropriate conclusions based 
on inadequate arguments or pseudo-arguments.

On the other hand, the features on FTV and BHRT were also often 
critical, but no tendency, bias or one-sidedness could be noticed. Criticism 
was directed at all political options, often generally towards politicians, 
political parties and the political order in general. Also, the discourse used 
in the programs on FTV and BHRT was not inappropriate, no colored 



Journal of Social Sciences and Humanities

142

language could be observed, there were no insults. Generalizations were 
appropriate. In contrast to RTRS, in the reports on FTV and BHRT, 
inadequate and pseudo argumentation could not be observed. With certain 
exceptions, the features were mostly balanced, in contrast to the RTRS 
features, which were mostly unbalanced. When reporting from the event, 
the journalists of FTV and BHRT focused on the event and the possible 
benefit that citizens can have without highlighting the politicians, unlike 
RTRS, which always shifted the focus from the event to the politicians 
and promoted their activities.

As far as the quantitative aspect is concerned, the features on RTRS 
lasted longer than the features on FTV and BHRT. In addition, they often 
exceeded the maximum of two minutes per feature. Also, in percentage 
terms, they occupied more time in the central news when it comes to 
the share of election content in the central news compared to FTV and 
BHRT. After all, central news on RTRS lasted almost 20% longer than 
central news on FTV and BHRT.

In general, the features in the RTRS central news (Dnevnik 2) in 
which the elections were explicitly or implicitly discussed, significantly 
deviated from the principles of responsible and serious journalism. On 
the other hand, the features in the central news on FTV and BHRT to 
a significant extent, with individual deviations, corresponded to the 
principles of serious and responsible journalism.

ANALIZA IZVJEŠTAVANJA JAVNIH EMITERA 
U BIH TOKOM IZBORNE KAMPANJE ZA 

OPŠTE IZBORE 2018.

Mladen Bubonjić
Vladan Mihajlović

Mirko Sajić

Abstract: U posljednjih dvadesetak godina često smo svjedoci da javni emiteri 
više služe političkim i ekonomskim elitama nego interesima građana. Odstupanje od 
profesionalnih principa i zakonskih normi posebno je izraženo u predizbornom periodu, 
kada se javni emiteri pretvaraju u implicitne, a često i eksplicitne predstavnike pojedinih 
političkih opcija. U radu je informativni program javnih emitera u Bosni i Hercegovini 



 SVAROG  No. 26. May 2023

143

tokom predizborne kampanje za Opće izbore 2018. obrađen kroz analizu medijskih 
sadržaja, s ciljem utvrđivanja da li izvještavanje javnih emitera odgovara principima 
odgovornog i ozbiljnog novinarstva.

Keywords: odgovorno novinarstvo, SMELL test, javni emiteri, Opšti izbori 2018

REFERENCES

1. Aracki, Z. (2011). Srpska „četvrta vlast“ između odgovornosti i ekonomsko-
partokratskog pritiska. U: Veljanovski, R. (ur.) Verodostojnost medija: 
dometi medijske tranzicije. Beograd: Fakultet političkih nauka, Čigoja 
štampa, 87-101.

2. Asp, K. (1983). The struggle for the agenda. Party agenda, media agenda 
and voters’ agenda in the 1979 Swedish election campaign. U: Schulz, W, 
Schönbach, K. (ur.) Massenmedien und Wahlen. Mass media and elections: 
International research perspectives. München: Ölschläger, 301–320.

3. Bašić-Hrvatin, S., Thompson, M., Jusić, T. (ur.) (2008). Razjedinjeni 
propadaju: Javni radio-televizijski servisi u multietničkim državama. 
Sarajevo: Mediacentar.

4. Bogdanić, A. (2016). Razmatranje novinarskog diskursa i teorije medija: 
Uvod u teoriju novinarnosti. Banja Luka: Komunikološki koledž.

5. Bubonjić, M. (2015). Društvena odgovornost medija u Bosni i Hercegovini: 
vijesti o građanskom ratu u BiH na Radioteleviziji Republike Srpske. U: 
Bogdanić, A. (ur.) Medijska slika: istraživanja o odgovornom novinarstvu. 
Banja Luka: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Banjoj Luci, 161-189.

6. Caple, H., Bednarek, M. (2013). Delving into the Discourse: Approaches 
to News Values in Journalism Studies and Beyond. Oxford: University of 
Oxford, Reuters Institute for the Study of Journalism.

7. Čupić, Č. (2010). Medijska etika i medijski linč. Beograd: Čigoja štampa.
8. Dahrendorf, R. (1990). Reflections on the Revolutions in Europe. New 

York: Random House.
9. Deacon, D., Wring, D., Golding, P. (2006). Same campaign, differing 

agendas: Analysing news media coverage of the 2005 general election. 
British Politics, 1, 222–256.

10. Korni, D. (1999). Etika informisanja. Beograd: Clio.
11. Kovach, B., Rosenstiel, T. (2007). The Elements of Journalism: What 

Newspeople Should Know and the Public Should Expect. New York: Three 
Rivers Press.

12. Kurtić, N. (2006). Kod novinarstva. Sarajevo: Media planinstitut.
13. Marko, D. (2011). Uloga kreatora javnoga mišljenja u interpretaciji 

medijskih poruka: slučaj izborne kampanje u Bosni i Hercegovini uoči 
opštih izbora 2010. U: Veljanovski, R. (ur.) Verodostojnost medija: dometi 
medijske tranzicije. Beograd: FPN, 67-85.



Journal of Social Sciences and Humanities

144

14. McManus, J. H. (2012). Detecting bull: How to identify bias and junk 
journalism in print, broadcast and on the wild web. Sunnyvale: The 
Unvarnished Press.

15. Melit, M. F. (1995). Priručnik za novinare. Podgorica: CID.
16. Pavlović, V. (2011). Država i društvo: studija iz političke sociologije. 

Beograd: Čigoja štampa.
17. Radojković, M. (2011). Politička komunikacija u Srbiji. U: Zerfaß, 

A., Radojković, M. (ur.) Menadžment političke komunikacije: Osnove 
i koncepti. Beograd: Fondacija Konrad Adenauer, Medijski program 
Jugoistočna Evropa, 27-40.

18. Semetko, H. A., Blumler, J. G., Gurevitch, M., Weaver, D. H. (1991). 
The formation of campaign agendas. A comparative analysis of party and 
media roles in recent American and British elections. Hillsdale: Lawrence 
Erlbaum.

19. Shultz, W. (2011). Mediji u predizbornoj kampanji. U: Zerfaß, A., 
Radojković, M. (ur.) Menadžment političke komunikacije: Osnove i 
koncepti. Beograd: Fondacija Konrad Adenauer, Medijski program 
Jugoistočna Evropa, 85-159.

20. Stojadinović, P. (2014). 50 logičkih grešaka za koje treba da znate. 
Smederevo: Heliks.

21. Taylor, S. E., Fiske, S. T. (1978). Salience, attention, and attribution: Top 
of the head phenomena. U: Advances in Experimental Social Psychology, 
11, 249–288.


